Werkwijze

Uw kompas in mantelzorgland pakt vragen gestructureerd aan

Op deze pagina vindt u informatie op welke manier ik werk als er een vraag binnenkomt van een mantelzorger, of dat een werkgever of zorgprofessional iemand naar mij doorverwijst.

De werkwijze in stappen

cell, phone, cell phone-42403.jpg

Telefonisch contact

Het eerste inhoudelijke contact is meestal telefonisch. In dat telefoongesprek stel ik een aantal vragen om een beeld te kunnen vormen van de situatie van de zorgvrager en de mantelzorger. Wat is de zorgsituatie, wat voor hulp is er mogelijk al ingezet en aan wat voor ondersteuning heeft de mantelzorger behoefte.

Als de mantelzorger aangeeft graag een uitgebreid intakegesprek te willen dan plannen we dat in. Dit kan bij de mantelzorger of zorgvrager thuis, of op een locatie naar keuze, of via beeldbellen, of telefonisch.

Intakegesprek

In een intakegesprek bespreken we de gehele situatie uitgebreid. Samen met u kijk ik naar belangrijke aspecten op het gebied van Zorg, Welzijn, Wonen, Financiƫn en Werk.
In dat gesprek is er uiteraard ook aandacht welke ondersteuningswens de mantelzorger heeft. Waar bent u bij geholpen? Is dat extra zorg in huis, een boodschappenservice, een woningaanpassing, logeeropvang, of iets heel anders.

Voor een intakegesprek plan ik 1 tot 1,5 uur.

Aan het einde van het gesprek spreek ik met u af of u een verslag wenst, of een kort lijstje met concrete tips.

Als u voldoende heeft aan dit gesprek + de schriftelijke samenvatting, dan ronden wij mijn dienstverlening aan u af.
Mocht u graag willen dat ik u nog verder help met het daadwerkelijk regelen van voorzieningen of hulp, dan gaan we door naar de volgende stap.

business, silhouette, talk-6541121.jpg
paper, business, laptop-3025558.jpg

Regelen van hulp

Als we samen hebben vastgesteld welke hulp of voorzieningen door u gewenst zijn, dan kan ik dit – altijd in samenspraak met u – voor u regelen.

Ook kan ik bijstaan in het vlottrekken van vastgelopen procedures. U heeft bijvoorbeeld een tijd terug een WMO voorziening aangevraagd bij de gemeente en dat is nog steeds niet geregeld. Of u wacht al een tijd op de beslissing van uw zorgkantoor over het aangevraagde PGB.

Samen bepalen we welke hulp of middelen u nodig heeft en welke activiteiten ik daarin van u kan overnemen.